Deze website plaatst alleen functionele cookies 

Wij verzamelen en delen geen privacy gevoelige informatie via deze website en gebruiken alleen noodzakelijke, functionele cookies. Deze helpen de website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. 

Akkoord
Niet akkoord

Overlijdensrisicoverzekering

besparen_orv

Om een hypotheek te kunnen afsluiten, is een overlijdensrisicoverzekering (ORV) vaak verplicht. Een ORV keert uit als je (de verzekerde) vóór een bepaalde datum overlijdt. De uitkering stelt jouw partner of nabestaanden bijvoorbeeld in staat de hypotheek (deels) af te lossen en zo in de woning te kunnen blijven wonen.

De eisen die geldverstrekkers hanteren voor een verzekering tegen het overlijdensrisico lopen uiteen. Soms moet bijvoorbeeld (alleen) het deel boven de 50 of 60% van de marktwaarde van de woning afgedekt worden. In enkele gevallen is een ORV helemaal geen vereiste.

Maar vereist of niet... goed nadenken over welk risico jij wilt lopen en wat je liever afdekt, blijft verstandig. Soms is het aan te raden een hoger verzekerd bedrag te nemen dan de geldverstrekker eist. Dit vermindert namelijk de financiële druk op je nabestaanden.

Benieuwd wat een ORV kost? Vergelijk hier de premies

Dekking overlijdensrisicoverzekering

Het eventueel uit te keren bedrag (het verzekerde bedrag) wordt bij aanvang van de verzekering vastgesteld. Dat kan een vast bedrag zijn, maar je kunt er ook voor kiezen dat het bedrag dat je krijgt, daalt naar mate de tijd verstrijkt. Zo'n verzekering sluit je af in combinatie met een hypotheek waarop je aflost, bijvoorbeeld met een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek. Het verzekerd bedrag loopt dan af in lijn met de hypotheekschuld. 

Gezondheid en verklaringen


Vóór een verzekeraar een nieuwe ORV accepteert, mag deze jou om een gezondheidsverklaring vragen. Soms is dat een beperkte standaardlijst van het Verbond van Verzekeraars. Vanaf een bepaald verzekerd bedrag* mag men meer vragen of zelfs een medische keuring eisen. Dat kan ook vanaf een bepaalde leeftijd (bijv. 50 of 55 jaar), of als uit je verklaring een bepaalde BMI-waarde blijkt. Je gezondheid kan dus een knelpunt vormen bij een nieuwe verzekering. Zeg daarom nooit zo maar je bestaande ORV op voordat een nieuwe verzekeraar je aanvraag heeft goedgekeurd.

*) dit bedrag wordt jaarlijks vastgesteld; onder deze waarde hoef je bijvoorbeeld niet de resultaten van een erfelijkheidsonderzoek bij jezelf of je familie met je verzekeraar te delen en mag deze die gegevens ook niet gebruiken bij zijn risico-berekening als hij daarover toch zou beschikken.

Kosten overlijdensrisicoverzekering


De kosten voor een overlijdensrisicoverzekering zijn afhankelijk van: 

  • het verzekerde bedrag
  • gelijkblijvende of periodiek dalende uitkering
  • je leeftijd
  • je gezondheid op het moment van afsluiten van de polis
  • of je een roker of niet-roker bent

Besparen op je (bestaande) ORV


De premies voor overlijdensrisicoverzekeringen zijn de afgelopen jaren behoorlijk gedaald. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de verzekerden kan besparen op de premie. De besparing kan oplopen tot duizenden euro’s. Daarbij zijn er flinke verschillen in de risicopremies per verzekeraar. Wij zijn daarover transparant: je kunt de premies alvast zelf met elkaar vergelijken. Dit kan een behoorlijke besparing opleveren. 

Laat ons je adviseren over een passende overlijdensrisicoverzekering, ook als je al zo'n verzekering hebt. 

besparen_orv

Wat wil je weten?

Heb je een vraag over onze diensten omtrent de hypotheek, verzekeringen of de woning? Wij zijn je graag van dienst! 

Veelgestelde vragen

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract? Je kunt dan je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat hij van plan is om je huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vast dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering

Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.